Podstawa prawna:
- 1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz.1148 ze zm.);
- 2. Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. – o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Z 2017r. Poz 823);
- 3. Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526);
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Osobą prowadzącą szkołę jest Fundacja Dialogu Kultur – Etz Chaim z siedzibą we Wrocławiu, ul. Żelazna 57 odpowiadająca za całokształt jej działalności, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Podstawą prawną do działalności szkoły jest jej Statut oraz w/w akty prawne.
2. Do kompetencji osoby prowadzącej w szczególności należy:
- 1) nadanie i zmiana statutu szkoły;
- 2) powoływanie i odwoływanie dyrektora szkoły;
- 3) zatrudnianie, ustalanie warunków pracy, płacy oraz zwalnianie pracowników pedagogicznych i pozostałych pracowników szkoły;
- 4) zapewnienie warunków szkole do działania, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków przebywania w niej;
- 5) wyposażanie szkoły w sprzęt i pomoce naukowe umożliwiające pełną realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego;
- 6) dysponowanie finansami szkoły, w tym ustalanie wysokości opłat za naukę, zwalnianie z tych opłat lub ich zmniejszenia;
- 7) współdziałanie, w zakresie określonym ustawą, z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą – Dolnośląskim Kuratorem Oświaty.
3. Szkoła Podstawowa nosi nazwę w brzmieniu: Szkoła Podstawowa Dialogu Kultur Etz Chaim we Wrocławiu zwana w dalszej części niniejszego statutu „szkołą”. Siedziba szkoły mieści się we Wrocławiu (53-420) przy ul. Żelaznej 57.
4. Program kształcenia jest dostosowany do przepisów prawa oświatowego, obligatoryjnego dla szkół publicznych i niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych.
5. Nadzór pedagogiczny nad działalnością szkoły sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
6. Szkoła Podstawowa Dialogu Kultur Etz Chaim wchodzi w skład Zespołu Szkół Etz Chaim.
§ 2
1. Szkoła Podstawowa Dialogu Kultur Etz Chaim we Wrocławiu, jest 8-letnią szkołą oraz oddziałem przedszkolnym, działającą zgodnie z przepisami prawa oświatowego obowiązującymi w szkołach niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej.
2. Szkoła umożliwia uczniom zgodnie z prawem oświatowym oraz ustawą z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2017r. poz. 823), podtrzymywanie tożsamości narodowej i językowej mniejszości żydowskiej.
§ 3
1. Wszyscy uczniowie, rodzice i pracownicy stanowią społeczność szkoły.
2. Szkoła zapewnia uczniom pełen rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
3. Dobro dziecka jest najwyższą wartością chronioną przez szkołę – organizuje się profil kształcenia stosownie do potrzeb i możliwości uczniów.
4. Szkoła preferuje humanistyczną wizję człowieka, dba o kształtowanie dojrzałych osobowości wychowanków, którzy będą umieli nieustannie podejmować trud własnego rozwoju.
5. Szkoła inicjuje sytuacje, w których uczeń chce sam zdobywać wiedzę oraz rozwijać swoje talenty i zainteresowania.
6. Szkoła odkrywa i pielęgnuje wartości kultury żydowskiej, budzi poczucie tożsamości, jednocześnie kształcąc w duchu tolerancji i szacunku dla różnych religii, narodowości i kultury oraz integruje uczniów różnych wyznań i o różnych korzeniach etnicznych.
II CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 4
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie prawo oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawartych w szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, dostosowanym do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
2. Głównym celem szkoły jest kształcenie i wychowanie uczniów oparte na odpowiedzialności za siebie i innych członków społeczności. Ponadto wyposażenie w wiedzę i kompetencje na wysokim poziomie, aby stał się on odpowiedzialnym, kreatywnym i wrażliwym członkiem społeczności, w której funkcjonuje: rodziny, miasta, kraju, świata oraz aby potrafił wykorzystywać własny potencjał i dostosowywać się do szybko zmieniającej się rzeczywistości.
3. Zadaniem szkoły jest:
- 1) prowadzenie kształcenia i wychowania służącego rozwijaniu u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata;
- 2) wychowanie oparte jest na następujących ideach wychowawczych:
- a) wspomagania wychowawczej roli rodziny,
- b) upowszechniania zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości,
- c) wrażliwości, życzliwości dla drugiego człowieka,
- d) kształtowanie nawyków społecznego współżycia i współdziałania w zespole,
- e) nabywanie umiejętności porozumiewania się,
- f) wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej,
- g) kształtowanie postaw prozdrowotnych i edukację ekologiczną.
4. Postawione cele i zadania szkoła realizuje poprzez:
- 1) naukę w mało licznych oddziałach klasowych,
- 2) stosowanie aktywnych metod nauczania,
- 3) ocenianie zgodnie z przyjętymi w szkole standardami i kryteriami,
- 4) stosowanie zróżnicowanych metod pedagogicznych, uwzględniających
- indywidualne predyspozycje dziecka,
- 5) prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno-
- wyrównawczych, logopedycznych,
- 6) zatrudnianie kadry o wysokich kwalifikacjach zawodowych i pedagogicznych,
- 7) organizowanie zajęć wyjazdowych,
- 8) uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych,
- 9) kształtowanie postaw prospołecznych u uczniów, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym,
- 10) kształtowanie u uczniów postawy przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjającej aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych,
- 11) upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych.
5. Szkoła podejmuje działania związane z zabezpieczeniem uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w tym poprzez oprogramowanie zabezpieczające.
III ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 5
1. Organami szkoły są:
- 1) dyrektor szkoły,
- 2) rada pedagogiczna.
2. Sprawy sporne dotyczące organów szkoły rozstrzyga się w trakcie rozmowy zainteresowanej strony z dyrektorem szkoły.
3. Skargi, wnioski i opinie mogą być składane do dyrektora szkoły w formie pisemnej.
4. Dyrektor w terminie nie dłuższym niż 14 dni od złożenia pisma, wyznacza termin rozmowy. W rozmowie, w zależności od rodzaju sprawy, może uczestniczyć przedstawiciel osoby prowadzącej, wychowawca, psycholog lub pedagog szkolny.
5. Na skargi i wnioski, w których składający postulują pisemną odpowiedź, dyrektorowi przysługuje termin nie dłuższy niż 14 dni.
6. Sprawy sporne pomiędzy dyrektorem szkoły, a radą pedagogiczną rozstrzyga osoba prowadząca szkołę z uwzględnieniem przepisów prawa zawartych w statucie szkoły.
§ 6
Dyrektor szkoły
1. Dyrektora szkoły zatrudnia i zwalnia osoba prowadząca, przy zachowaniu odpowiednio odrębnych przepisów.
2. Szkołą kieruje dyrektor szkoły przy pomocy wicedyrektora oraz osób zajmujących inne stanowiska kierownicze.
3. W szkole, dopuszcza się utworzenie, w ramach wyżej wymienionych ustawowo określonych organów szkoły, następujących stanowisk kierowniczych:
- 1) dyrektor lub wicedyrektor do spraw dydaktyczno-wychowawczych,
- 2) dyrektor lub wicedyrektor do spraw administracyjnych,
- 3) dyrektor lub wicedyrektor do spraw finansowych,
- 4) dyrektor lub wicedyrektor do spraw specyfiki szkoły.
4. Stanowiska o których mowa w ust.3 tworzy osoba prowadząca, określając jednocześnie ich kompetencje.
5. Do obowiązków dyrektora szkoły należy opracowanie dokumentów programowo organizacyjnych oraz kierowanie całokształtem działania szkoły, a w szczególności:
- 1) rekrutacja uczniów oraz prowadzenie ich spraw w oparciu o przepisy MEN,
- 2) informowanie dyrektorów szkół rejonowych o realizowaniu przez ich uczniów obowiązku szkolnego w tutejszej szkole,
- 3) kierowanie bieżącą działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- 4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- 5) realizowanie zarządzeń osoby prowadzającej oraz uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
- 6) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- 7) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
6. Dyrektor szkoły ma prawo do:
- 1) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
- 2) wnioskowania do osoby prowadzącej w sprawie zatrudnienia i zwalniania pracowników szkoły,
- 3) wnioskowania do osoby prowadzącej w sprawie zmian w Statucie szkoły.
7. Dyrektor szkoły odpowiada przed osobą prowadzącą za:
- 1) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu,
- 2) prowadzenie zgodnie z przepisami dokumentacji placówki,
- 3) bezpieczeństwo pieczęci.
8. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły, jego obowiązki pełni wicedyrektor szkoły, a w przypadku powołania więcej niż jednego wicedyrektora osoba wskazana przez dyrektora szkoły lub osobę prowadzącą.
§ 7
Wicedyrektor
1. Wicedyrektora szkoły powołuje osoba prowadząca szkołę, Fundacja Dialogu Kultur Etz Chaim, spośród kandydatów posiadających pełne kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w szkołach podstawowych.
2. Obowiązki i kompetencje wicedyrektora Szkoły Dialogu Kultur Etz Chaim wynikają z przepisów prawa oświatowego oraz prawa pracy, do obowiązków należy w szczególności:
- 1) opracowywanie dokumentów dotyczących spraw szkoły związanych z zakresem kompetencji, do których dany wicedyrektor szkoły został powołany oraz kierowanie działaniami szkoły w tym zakresie;
- 2) współpraca z dyrektorem szkoły oraz osobą prowadzącą przy naborze uczniów do szkoły w oparciu o przepisy Ministra Edukacji Narodowej.
3. Wicedyrektor szkoły ma prawo do:
- 1) reprezentowania szkoły na zewnątrz, podpisywania dokumentów i korespondencji w sprawach dotyczących pełnionej funkcji;
- 2) współdecydowania z dyrektorem szkoły o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jej funkcjonowania bieżącego;
- 3) wydawania poleceń służbowych pracownikom szkoły.
§ 8
Rada pedagogiczna
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki nad uczniami.
2. Radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni, bez względu na wymiar czasu pracy i formę zatrudnienia.
3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
4. Uchwały rady pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady.
5. Posiedzenia rady pedagogicznej są protokołowane.
6. Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
7. Do kompetencji rady pedagogicznej należy:
- 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły formalnie wnoszonych przez dyrektora szkoły,
- 2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- 3) ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów,
- 4) wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności uczniów.
8. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia osobę prowadzącą szkołę.
IV ORGANIZACJA NAUCZANIA
§ 9
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku uczą się wszystkich przedmiotów określonych szkolnym planem nauczania.
2. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż 18 uczniów. W szczególnych przypadkach liczba uczniów może zostać zwiększona do 20 uczniów.
3. W szkole dopuszcza się tworzenie oddziałów klasowych niezwiązanych ze specyfiką szkoły określoną w niniejszym statucie.
4. Dyrektor szkoły może zgodnie z ustawą Prawo Oświatowe (Dz.U.z 2019, poz. 1148 ze zm) w drodze decyzji zezwolić uczniowi na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.
§ 10
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w systemie sytuacyjno-zadaniowym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny podział czasu na poszczególne zajęcia edukacyjne wyznaczone ramowym planem nauczania edukacji wczesnoszkolnej; szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.
§ 11
1. Obok obowiązkowych zajęć edukacyjnych właściwych dla szkoły publicznej, szkoła organizuje dodatkowo zajęcia obowiązkowe:
- 1) w kl. I – VIII – język hebrajski,
- 2) w kl. I – IV – kultura żydowska (szabat)
- 3) w kl. V – VI historia żydowska,
2. Szkoła organizuje także dla wszystkich uczniów zajęcia pozalekcyjne – rozwijające zainteresowania i uzdolnienia:
- 1) koła zainteresowań i przedmiotowe dla uczniów klas I – VIII.
- 2) zajęcia, o których mowa w pkt. 2 ust.1 dostosowuje się do potrzeb i zainteresowań uczniów.
3. Szkoła organizuje także zajęcia pozalekcyjne – dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy pedagogicznej.
§ 12
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły do dnia 15 sierpnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza osoba prowadząca do dnia 20 sierpnia.
2. Tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych określający organizację stałych, obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala dyrektor szkoły, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
3. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
4. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
5. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art.71b ust.3b ustawy o systemie oświaty, zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub z autyzmem z nauki drugiego języka obcego, w przypadku, gdy do programu nauczania został wprowadzony drugi język. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w szkole.
§ 13
1. Szkoła prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w godz. 7:30-8:00 dla dzieci oczekujących na rozpoczęcie zajęć dydaktycznych i do godziny 17:30 – dla dzieci oczekujących na odbiór przez rodziców.
2. Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze odbywają się dla dzieci wychowania przedszkolnego i z klas I-VIII w salach świetlicowych, w ustalonych grupach wiekowych oraz organizowane i prowadzone są przez nauczycieli świetlicy szkolnej.
3. Nauczyciele świetlicy opracowują regulamin i po zatwierdzeniu go przez dyrektora szkoły zapoznają z nim rodziców i uczniów. Regulamin wywiesza się w świetlicy w widocznym miejscu. Nauczyciele, rodzice i uczniowie są zobowiązani do przestrzegania regulaminu świetlicy.
§ 14
1. Obowiązkowe, lekcyjne zajęcia edukacyjne zaczynają się o godzinie 8:00, a kończą się o godzinie 15:35.
2. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć szkolnych oraz ferii zimowych i letnich przyjmuje się jak dla szkół publicznych.
3. Przewiduje się dodatkowe dni wolne od zajęć szkolnych w dniach świąt żydowskich zgodnie z ust.11 Ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej, ( Dz. U. z 2014 r. poz.1798).
4. O innych dniach wolnych od zajęć informuje rodziców i uczniów dyrektor szkoły.
§ 15
Do realizacji zadań statutowych szkoła posiada:
- 1) sale lekcyjne,
- 2) sale świetlicowe,
- 3) salę gimnastyczną,
- 4) gabinet pielęgniarski,
- 5) gabinet pedagoga i psychologa szkolnego,
- 6) pomieszczenia administracyjno – gospodarcze,
- 7) część zajęć sportowych może być organizowana w wynajętych obiektach sportowych.
- 8) gabinet logopedyczny
§ 16
Szkoła prowadzi dokumentację nauczania i działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
§ 17
Po klasie ósmej w szkole odbywać się będzie egzamin ósmoklasisty zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie odrębnymi przepisami prawa.
V. PRAWA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI ORAZ POZOSTAŁYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY
§ 18
1. Pracownicy administracji i pracownicy obsługi razem z nauczycielami i uczniami tworzą wspólnotę szkoły.
2. Wszyscy pracownicy, w szczególności nauczyciele przykładem życia i pracą mają obowiązek ukazywać uczniom wartości, które są podstawą działania szkoły.
Nauczyciele
§ 19
1. Nauczyciel w szkole zatrudniany jest zgodnie z Kodeksem Pracy. Ponadto posiada uprawnienia Karty Nauczyciela w zakresie określonym ustawą.
2. Nauczycieli zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem przepisów ogólnych prawa pracy osoba prowadząca na wniosek dyrektora szkoły.
3. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w szkole są posiadane kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w szkole podstawowej określone stosownym rozporządzeniem.
4. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły przedmiotowo-zadaniowe w zależności od potrzeb.
5. Praca nauczyciela traktowana jest jako proces twórczy. Nauczyciel:
- 1) przedkłada dyrektorowi program nauczania do dopuszczenia w szkole oraz proponuje podręcznik do nauczania przedmiotu,
- 2) może tworzyć program autorski,
- 3) zgłasza projekty innowacji pedagogicznych i przedstawia je do akceptacji dyrektora, z zachowaniem odrębnych przepisów, w tym statutowych.
§ 20
Do obowiązków nauczyciela w szczególności należy:
- 1) realizacja programów nauczania, wychowania i opieki w przydzielonych mu klasach (grupach) według jego najlepszej wiedzy i woli, a także realizacja zadań organizacyjnych wyznaczonych w planie pracy szkoły,
- 2) opracowanie rozkładów według wskazówek dyrektora szkoły lub zasad wypracowanych przez radę pedagogiczną,
- 3) ustalenie kryteriów ocen z zakresu nauczanego przedmiotu zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym oraz zapoznanie z nimi uczniów i rodziców,
- 4) wspieranie rozwoju psychicznego uczniów oraz ich zdolności i zainteresowań,
- 5) udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- 6) zapewnienie powierzonym mu uczniom bezpieczeństwa na zajęciach w szkole oraz organizowanych przez szkołę,
- 7) stałe podnoszenie swoich umiejętności zawodowych, a więc podejmowanie doskonalenia zawodowego w dostępnych formach,
- 8) prowadzenie zgodnie z przepisami dokumentacji pedagogicznej,
- 9) dbanie o mienie szkoły, powierzone pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny oraz prowadzenie rejestrów inwentaryzacyjnych;
- 10) inne zadania lub czynności określone przez radę pedagogiczną, wynikające ze specyfiki szkoły.
§ 21
Nauczyciele mają prawo do:
- 1) formułowania innowacji pedagogicznych, po pozytywnym zaopiniowaniu przez osobę prowadzącą i przyjęciu przez radę pedagogiczną,
- 2) proponowania programu nauczania opracowanego, samodzielnie, we współpracy z innymi nauczycielami, przez innego autora (autorów), przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami,
- 3) decydowania o wyborze podręczników, środków dydaktycznych,
- 4) swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne zgodnie z celami statutowymi szkoły,
- 5) oceniania uczniów zgodnie z ich postępami i zachowaniem uwzględniając wewnątrzszkolny system oceniania,
- 6) otrzymywania nagród.
§ 22
1. Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:
- 1) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego i wychowawczego uczniów,
- 2) bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwe ich traktowanie,
- 3) bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę oraz wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie.
2. W zakresie sprawowanej opieki na zajęciach nauczyciele zobowiązani są do:
- 1) przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas tych zajęć,
- 2) systematycznego kontrolowania pod względem bhp miejsca, w którym prowadzone są zajęcia,
- 3) samodzielnego usuwania dostrzeżonego zagrożenia lub niezwłocznego zgłoszenia o zagrożeniu dyrektorowi lub wicedyrektorowi szkoły,
- 4) kontroli obecności uczniów na każdych zajęciach i niezwłocznego reagowania na nagłą, niespodziewaną nieobecność ucznia poprzez poinformowanie o tym fakcie wychowawcy klasy, a za jego pośrednictwem rodziców ucznia,
- 5) wprowadzania uczniów do sal i pracowni oraz przestrzegania regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach.
3. Podczas zajęć poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek i imprez organizowanych przez szkołę opiekę sprawują nauczyciele i rodzice, zgodnie z ustaleniami zawartymi w regulaminie wycieczek szkolnych i podpisaną przez dyrektora kartą wycieczki.
4. Przed zajęciami lekcyjnymi opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele według sporządzonego harmonogramu dyżurów. Pomiędzy zajęciami lekcyjnymi dyżur pełni nauczyciel kończący dane zajęcia, a po ich zakończeniu odprowadza uczniów do świetlicy.
Bieżącą kontrolę nad pełnieniem dyżurów prowadzi wicedyrektor szkoły.
§ 23
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Wychowawcy klas są zobowiązani między innymi zapoznać uczniów z :
- 1) zasadami postępowania w razie zauważenia ognia ,
- 2) sygnałami alarmowymi na wypadek zagrożenia ,
- 3) z planami ewakuacji, oznakowaniem dróg ewakuacyjnych,
- 4) zasadami zachowania i wynikającymi z tego obowiązkami w czasie zagrożenia.
3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności wychowawczej, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
4. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb i warunków środowiska szkoły.
Pracownicy niepedagogiczni
§ 24
1. Pracowników niepedagogicznych zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem przepisów ogólnych prawa pracy osoba prowadząca na wniosek dyrektora szkoły.
2. Zakres praw, obowiązków i odpowiedzialności tych pracowników ustala osoba prowadząca.
3. Sprawy sporne pomiędzy dyrektorem szkoły a pracownikami niepedagogicznymi rozstrzyga osoba prowadząca z uwzględnieniem przepisów prawa zawartych w statucie szkoły.
VI. WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA
Postanowienia ogólne
§25
Wewnątrzszkolny system oceniania określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
§26
1. Ocenianiu podlegają:
- 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
- 2) zachowanie ucznia.
§27
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- 1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
- 2) kształtowanie przekonania ucznia o własnych możliwościach i postępach, budowanie obrazu samego siebie i poczucia własnej wartości,
- 3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- 4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- 5) sprawdzenie skuteczności metod i form pracy nauczyciela oraz umożliwienie nauczycielom doskonalenia w tym zakresie.
§28
1. Nauczyciel przedmiotu na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o:
- 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- 3)warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Informacje, o których mowa w §4 ust.1, pkt. 1 – 3 powinny znaleźć się w zeszycie przedmiotowym ucznia.
3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania. Wychowawca zobowiązany jest odnotować ten fakt w protokole pierwszego zebrania z rodzicami/ opiekunami prawnymi.
§29
Wymagania edukacyjne dla poszczególnych przedmiotów opracowane przez nauczycieli stanowiące integralna cześć wewnątrzszkolnego systemu oceniania są wydzielonym dokumentem i znajdują się w wewnątrzszkolnej dokumentacji przebiegu nauczania.
§30
Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie określonym wymaganiom edukacyjnym.
OCENIANIE
§31
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
2. Oceniane będą indywidualne możliwości ucznia w następujących sytuacjach dydaktycznych:
- 1) umiejętności i wiadomości nabyte w procesie nauczania i uczenia się,
- 2) samodzielne wytwory ucznia, prace klasowe, sprawdziany, prace domowe, ćwiczenia, projekty, referaty,
- 3) umiejętności prezentowania wiedzy,
- 4) systematyczność pracy ucznia,
- 5) zaangażowanie i kreatywność ucznia,
- 6) umiejętności współpracy w grupie.
3. Nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego i bieżącego oceniania.
§32
1. Proces oceniania uczniów rozpoczyna się nie wcześniej niż tydzień po rozpoczęciu roku szkolnego.
2. Uczniowie klasy czwartej nie otrzymują ocen niedostatecznych w pierwszych dwóch tygodniach nauki.
§33
1. W klasach I – III oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć obowiązkowych są ocenami opisowymi.
2. Oceny bieżące ustala nauczyciel za pomocą oceny słownej oraz zapisu cyfrowego w II semestrze klasy III w celu zminimalizowania tzw. “progu szkolnego”.
3. W odniesieniu do wszystkich edukacji obowiązujących na I etapie kształcenia przyjęto następującą skalę bieżącego oceniania wiadomości i umiejętności uczniów klas I – III:
- 1) słowno – punktową dotyczącą prac pisemnych ucznia – sprawdziany, testy, karty pracy
Skala słowna | Zapis cyfrowy | Interpretacja punktowa |
Wspaniale – W | 6 | 100% – 96% poprawnie wykonanej pracy |
Bardzo dobrze – B | 5 | 95-90% poprawnie wykonanej pracy |
Dobrze – D | 4 | 89-71% poprawnie wykonanej pracy |
Popracuj – P | 3 | 70-50% poprawnie wykonanej pracy |
Trudności – T | 2 | 49-0% poprawnie wykonanej pracy |
- 2) słowną odnoszącą się do umiejętności czytania, pisania, mówienia, liczenia, działań praktycznych:
- Wspaniale (6)
- Bardzo dobrze (5)
- Dobrze (4)
- Popracuj (3)
- Trudności (2)
- 3) W odniesieniu do zajęć komputerowych w I etapie kształcenia przyjęto następującą skalę bieżącego oceniania wiadomości i umiejętności uczniów klas I – III:
- ● Wspaniale (6) posługuje się myszką komputerową i klawiaturą; umie prawidłowo układać ręce na klawiaturze; potrafi posłużyć się poznanymi narzędziami rysowania i kolorowania; zna pojęcia: edytor grafiki, edytor tekstu oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu; wykorzystuje umiejętności i wiadomości wykraczające poza program.
- ● Bardzo dobrze (5) posługuje się myszką komputerową i klawiaturą; umie prawidłowo układać ręce na klawiaturze; potrafi posłużyć się poznanymi narzędziami rysowania i kolorowania; zna pojęcia: edytor grafiki, edytor tekstu oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu; a także w pełni wykorzystuje poznane możliwości programu, w którym pracuje.
- ● Dobrze (4) posługuje się myszką komputerową i klawiaturą; umie prawidłowo układać ręce na klawiaturze; potrafi posłużyć się poznanymi narzędziami rysowania i kolorowania; zna pojęcia: edytor grafiki, edytor tekstu oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu; Praca jest samodzielna, lecz nie widać inwencji twórczej ucznia.
- ● Popracuj (3) posługuje się myszką komputerową i klawiaturą; umie prawidłowo układać ręce na klawiaturze; potrafi posłużyć się poznanymi narzędziami rysowania i kolorowania; zna pojęcia: edytor grafiki, edytor tekstu oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu; Uczeń wykonuje zadania nie w pełni wykorzystując swoje możliwości.
- ● Trudności (2) ma kłopoty w układaniu rąk na klawiaturze; posługiwaniu się myszką komputerową i klawiaturą oraz poznanymi narzędziami do rysowania i kolorowania. Nie zna pojęć: edytor grafiki i tekstu oraz zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. Przy pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi na zadany problem.
§34
1. Bieżące oceny uczniów klasy I-III odnotowane są w dzienniku lekcyjnym, według skali punktowo-siłowej i słownej z zastosowaniem symboli literowych, o których mowa w §33.
2. Bieżące oceny w zeszytach i ćwiczeniach uczniów klas I-III są ocenami opisowymi. Zawierają informacje o stanie wiedzy i umiejętności oraz wyraźną wskazówką, co dziecko ma robić, aby pokonać trudności.
§35
1. W klasach I-III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest oceną opisową.
2. Przyjmuje się następujący tryb ustalania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasach I-III:
- 1) śródroczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana przez nauczyciela na podstawie ocen bieżących, uzyskanych przez ucznia w pierwszym semestrze, odnotowanych w dzienniku postępów edukacyjnych z uwzględnieniem postępów edukacyjnych i indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia.
- 2) śródroczna ocena klasyfikacyjna przyjmuje formę karty szkolnych osiągnięć ucznia
- 3) roczna ocena klasyfikacyjna ustalana jest przez nauczyciela na podstawie śródrocznej karty osiągnięć ucznia, bieżących ocen odnotowanych w dzienniku lekcyjnym w poszczególnych edukacjach i kategoriach edukacyjnych z uwzględnieniem postępów edukacyjnych i indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia. Przyjmuje formę opisu charakteryzującego wiedzę i umiejętności oraz zachowania ucznia.
§36
1. Począwszy od klasy czwartej oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie z rozporządzeniami MEN ustala się w stopniach według następującej skali:
stopień celujący | 6 skrót cel. |
stopień bardzo dobry | 5 skrót bdb. |
stopień dobry | 4 skrót db. |
stopień dostateczny | 3 skrót dst. |
stopień dopuszczający | 2 skrót dop. |
stopień niedostateczny | 1 skrót ndst. |
2. Dopuszcza się stosowania znaków „+”, „-” w ocenach bieżących i śródrocznych.
3. Przyjmuje się następujące kryteria wymagań poszczególnych stopni szkolnych:
- 1) stopień celujący (6) otrzymuje uczeń, który:
- • posiada wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe;
- • osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu, co najmniej gminnym.
- 2) stopień bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, który:
- • opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
- 3) stopień dobry (4) otrzymuje uczeń, który:
- • nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, ale opanował je w stopniu przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej, a także poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
- 4) stopień dostateczny (3) otrzymuje uczeń, który:
- • opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej oraz wykonuje (rozwiązuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
- 5) stopień dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, który:
- • ma braki w opanowaniu podstawy programowej niewykluczające jednak możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki, a przy tym rozwiązuje – często tylko przy pomocy nauczyciela – typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
- 6) stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który:
- • pomimo działań wspomagających i zapobiegawczych ze strony nauczyciela nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki w tym zakresie uniemożliwiają dalsze uzyskiwania postępów z tego przedmiotu, nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela, rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności.
§37
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
3. Sprawdzone i ocenione prace pisemne, prace klasowe uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela
4. Nauczyciel zobowiązany jest przechowywać pisemne prace uczniów do końca roku szkolnego.
5. Nauczyciel zobowiązany jest do informowania ucznia o każdej bieżącej ocenie, która wpisuje do dziennika lekcyjnego.
6. Uczniowie, rodzice (prawni opiekunowie) są systematycznie informowani o ocenach bieżących:
- 1) poprzez wpisy do zeszytów przedmiotowych, zeszytów ćwiczeń,
- 2) uczniowie podczas spotkań z wychowawcą klasy na lekcjach wychowawczych; rodzice (prawni opiekunowie) podczas zebrań, które odbywają się zgodnie z harmonogramem spotkań.
7. O ocenie niedostatecznej, która uniemożliwi kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej uczniowie i rodzice (prawni opiekunowie) są informowani na miesiąc przed śródroczną i roczną klasyfikacją.
8. W przypadku braku kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami)uczniów, wychowawca klasy ma obowiązek wysłać rodzicom (prawnym opiekunom) listem poleconym informacje o grożącej dziecku śródrocznej (rocznej) ocenie niedostatecznej z przedmiotu.
9. W przypadku zaginięcia lub zniszczenia dziennika lekcyjnego oceny bieżące z obowiązkowych zajęć edukacyjnych odtwarza się na podstawie:
- 1) ocen uzyskanych przez ucznia ze sprawdzianów, prac klasowych, kart pracy, które przechowuje się w szkole,
- 2) wykazu ocen, jeżeli taki wykaz uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie) zachowali.
- 3) Śródroczną i roczna ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zachowania odtwarza się na podstawie wykazu ocen przechowywanych w szkole.
§38
Do form sprawdzania wiedzy i umiejętności należą: sprawdzian, praca klasowa, kartkówka, odpowiedź ustna, prace długoterminowe
Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności | Zakres materiału | Termin zapowiedzi | Czas trwania | Termin oddania uczniom |
Sprawdzian | 1 – 2 dział | 1 tydzień przed | 1 godzina | do 2 tygodni |
Praca klasowa | ustalony przez nauczyciela | 1 tydzień przed | 1 – 2 godziny | do 2 tygodni |
Kartkówka | 1 – 3 lekcje | – | 10 – 20 min | do tygodnia |
Odpowiedź ustna | 1 – 3 lekcje | – | wg potrzeb i możliwości ucznia | na bieżąco |
§39
1. W szkole obowiązują następujące zasady częstotliwości przeprowadzania prac pisemnych:
- 1) w ciągu dnia nauki może być tylko jeden sprawdzian i jedna kartkówka lub dwie kartkówki, jeśli nie ma sprawdzianu,
- 2) w ciągu tygodnia nie może być więcej niż dwa sprawdziany lub prace klasowe w danej klasie,
§40
1. Przyjmuje się następujące sposoby oceniania uczniów uzyskujących wysokie wyniki w konkursach przedmiotowych i międzyprzedmiotowych:
- 1) Uczestnicy, a szczególnie finaliści konkursów przedmiotowych i międzyprzedmiotowych o zasięgu, co najmniej międzyszkolnym uzyskują bieżącą ocenę z przedmiotu – co najmniej bardzo dobry;
- 2) laureaci konkursów przedmiotowych i międzyprzedmiotowych o zasięgu, co najmniej rejonowym uzyskują bieżącą ocenę z przedmiotu – celujący,
- 3) laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim mogą uzyskać roczną ocenę z przedmiotu – celujący
§41
1. Uczeń ma prawo jeden raz poprawić ocenę bieżącą ze sprawdzianów i prac klasowych (jednogodzinnych) w czasie i sposób uzgodniony z nauczycielem.
2. Okres pomiędzy sprawdzianem czy pracą klasową a poprawą nie może być dłuższy niż dwa tygodnie.
3. Poprawa prac pisemnych jest dobrowolna i musi odbywać się po zajęciach lekcyjnych.
4. Ocena uzyskana przez ucznia w wyniku poprawy pracy klasowej czy sprawdzianu jest obowiązująca, przy zachowaniu ważności oceny pierwotnej. Obydwie oceny są uwzględniane przy wystawianiu oceny śródrocznej, rocznej.
§42
1. Nauczyciel zobowiązany jest wyznaczyć dodatkowy termin na pisanie pracy klasowej dla ucznia, który nie przystąpił do sprawdzianu z przyczyn losowych (usprawiedliwionych).
2. Termin nie może być on jednak dłuższy niż 10 dni od dnia powrotu ucznia do szkoły.
3. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie zgłosił się i nie pisał pracy klasowej w terminie uzgodnionym z nauczycielem, może pisać w innym terminie, dowolnie wybranym przez nauczyciela, jednak nie dłuższym niż tydzień od pierwszego terminu.
§43
1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki nauczyciel w szczególności bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia oraz zaangażowanie ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
2. Dyrektor szkoły, na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego czy informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
3. Decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć, o których mowa w ust. 2 dyrektor szkoły wydaje na piśmie. Szkoła prowadzi rejestr wydanych przez dyrektora decyzji, odrębnie na każdy rok szkolny.
4. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony”.
5. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, z zastrzeżeniem ust. 3.
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 2 może dotyczyć części lub całego zakresu kształcenia w szkole. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się “zwolniony”.
§44
1. Przyjmuje się następujący tryb ustalania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII:
- 1) śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna jest wyrażona stopniem, według skali, o której mowa w §12.
- 2) śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych nie jest średnią arytmetyczną z ocen bieżących.
2. Ocenę roczną ustala się na podstawie ocen uzyskanych w obydwu semestrach.
§45
1. Ocenianie zachowania uczniów polega na podsumowaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy, stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
2. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- 1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- 2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
3. W klasach I etapu kształcenia śródroczna i roczna klasyfikacyjna ocena zachowania ucznia jest oceną opisową. W klasach II etapu kształcenia śródroczna i roczna klasyfikacyjna ocena zachowania ucznia jest oceną słowną wyrażoną określeniami zawartymi w § 47.
4. Zachowanie ucznia jest oceniane dwukrotnie:
- 1) za I semestr,
- 2) rocznie.
§46
1. Zachowanie ucznia ocenia się według kryteriów, odnoszących się do respektowania przez ucznia zasad i norm społecznych w szkole i poza nią.
2. Ocenie zachowania podlegają następujące obszary:
- 1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym, aktywność społeczna, stosunek do obowiązków szkolnych,
- 2) respektowanie przez ucznia zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm: kultura osobista, dbałość o zdrowie swoje i innych, przestrzeganie szkolnych regulaminów i ogólnie przyjętych zasad.
3. Ocenę zachowania wystawia wychowawca klasy po uwzględnieniu opinii innych nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i samooceny ocenianego ucznia. Ocena wystawiona przez wychowawcę klasy jest ostateczna.
§47
1. Przyjmuje się następujący tryb ustalania śródrocznej i rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania uczniów.
- 1) Roczna opisowa ocena zachowania ucznia klasy I – III na świadectwie ukończenia danej klasy, to opis zachowania ucznia, odnoszący się do następujących kategorii:
- • wywiązywanie się z obowiązków ucznia i postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
- • godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, okazywanie szacunku innym osobom,
- • dbałość o piękno mowy ojczystej,
- • dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,
- • zaangażowanie w życie szkoły (udział w konkursach, uroczystościach szkolnych, reprezentowanie szkoły na zewnątrz).
2. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy czwartej ustala się według następującej skali:
- 1) wzorowe,
- 2) bardzo dobre,
- 3) dobre,
- 4) poprawne,
- 5) nieodpowiednie,
- 6) naganne.
3. Oceną wyjściową z zachowania każdego ucznia jest ocena: dobre.
§48
1. Szczegółowe kryteria, jakimi powinien się kierować wychowawca i inni uczestnicy procesu oceniania zachowania uczniów etapu II.
Kryteria oceny zachowania:
- 1) Punktualny – usprawiedliwia w terminie nieobecności, nie spóźnia się;
- 2) Obowiązkowy – dotrzymuje podjętych zobowiązań, wywiązuje się z ustalonych terminów oraz obowiązków, np. dyżurnego;
- 3) Uczciwy – nie ściąga podczas prac pisemnych, nie narusza prywatnej własności, dotrzymuje słowa, nie kłamie, potrafi przyznać się do błędów;
- 4) Koleżeński, życzliwy, uczynny – pomaga w nauce słabszym kolegom, chętnie służy radą i pomocą, potrafi rozwiązywać konflikty, nie bierze udziału w bójkach, nie ośmiesza kolegów, unika plotek i intryg;
- 5) Kulturalny – dba o kulturę języka, używa form grzecznościowych wobec dorosłych i rówieśników, potrafi kulturalnie zachowywać się w różnych sytuacjach i miejscach, przestrzega zasad zachowania się przy stole, dba o tradycje szkoły;
- 6) Aktywny – inicjuje i bierze aktywny udział w różnych akcjach społecznościowych na rzecz klasy, szkoły i środowiska, uczestniczy w zawodach sportowych, konkursach i imprezach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych;
- 7) Odpowiedzialny – odpowiada za swoje postępowanie, nie zrzuca odpowiedzialności na innych za swoje niepowodzenia, aktywnie pełni funkcje, do których został wybrany, szanuje mienie osobiste, szkole i społeczne, stosuje się do poleceń nauczyciela, przestrzega zasad obowiązujących w czasie świetlicowym, przestrzega szkolnych regulaminów porządkowych, postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, przestrzega prawa;
- 8) Tolerancyjny – szanuje godność innych, szanuje symbole religijne i narodowe;
- 9) Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny – nie biega po schodach, nie oddala się od grupy podczas wycieczek szkolnych i wyjść poza szkołę, jest czysty i zadbany, dba o higienę osobistą, dba o ład i porządek w otoczeniu, nie stosuje używek.
2. Dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- 1) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia,
- 2) przestrzega zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią,
- 3) szanuje mienie szkolne, kolegów i społeczne,
- 4) zachowuje się kulturalnie wobec kolegów i pracowników szkoły,
- 5) aktywnie uczestniczy w zajęciach edukacyjnych i nie przeszkadza innym,
- 6) jest prawdomówny, nie ściąga,
- 7) szanuje godność innych – wykazuje zrozumienie i szacunek dla odmienności,
- 8) traktuje z szacunkiem cudzą własność i pracę,
- 9) dba o higienę osobistą,
- 10) nie ulega nałogom,
- 11) współpracuje w zespole.
3. Postępowania podwyższające ocenę zachowania ucznia:
- 1) Osiągnięcie tytułu laureata lub finalisty w konkursach, olimpiadach przedmiotowych lub zawodach sportowych.
- 2) Współudział w imprezach szkolnych: współorganizacja, udział w części artystycznej,
- 3) Pomoc przy wykonywaniu dekoracji, udział w próbach (nie w ramach zajęć), opieka nad zaproszonymi gośćmi
- 4) Reprezentowanie szkoły na zewnątrz,
- 5) Udział w realizacji projektów szkolnych: prezentacje, obchody świąteczne, nagrywanie płyt, występy w Synagodze, wszelkiego rodzaju projektach i występów realizowanych przez podmioty zewnętrzne przy współpracy ze szkołą.
- 6) Udział w akacjach charytatywnych, udział w wolontariacie
- 7) Pełnienie funkcji w klasie/szkole i wywiązywanie się z podjętych zobowiązań.
- 8) Praca na rzecz klasy i szkoły
- 9) Pomoc koleżeńska
4. Postępowania obniżające ocenę zachowania ucznia:
- 1) Powtarzające się przeszkadzanie w prowadzeniu lekcji.
- 2) Niestosowanie się do poleceń nauczycieli.
- 3) Powtarzające się ściąganie podczas prac pisemnych.
- 4) Nieusprawiedliwione spóźnienia i nieobecności na lekcjach.
- 5) Niekulturalny stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów.
- 6) Niewywiązywanie się z zobowiązań: nieobecność na imprezach, uroczystościach i akcjach organizowanych przez szkołę.
- 7) Niszczenie sprzętów szkolnych, pomocy naukowych, budynku.
- 8) Zaśmiecanie otoczenia.
- 9) Niszczenie własności kolegów.
- 10) Samowolne opuszczanie terenu szkoły podczas trwania zajęć i przerw międzylekcyjnych.
- 11) Udział w bójkach, prowokowanie bójek i konfliktów:
- • wyśmiewanie się i ośmieszanie kolegów,
- • oczernianie, rozpowszechnianie plotek, intrygi,
- • poniżanie, znęcanie się psychiczne i fizyczne.
- 12) Używanie wulgarnego słownictwa.
- 13) Oszustwa.
- 14) Kradzież.
- 15) Odpisywanie prac domowych.
- 16) Palenie papierosów i spożywanie alkoholu.
§49
Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Klasyfikacja uczniów
§50
1. Ustala się klasyfikację:
- 1) śródroczną,
- 2) roczną.
2. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się do 15 stycznia danego roku, jednak nie wcześniej niż po 10 stycznia danego roku.
3. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia:
- 1) w klasach I – III śródrocznej klasyfikacyjnej oceny opisowej z zajęć edukacyjnych i zachowania,
- 2) w klasach IV – VIII śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zachowania.
4. Śródroczne posiedzenie plenarne rady klasyfikacyjnej kończy się zatwierdzeniem w formie uchwały Rady Pedagogicznej wyników klasyfikacji śródrocznej uczniów.
5. Rodzic (prawny opiekun), otrzymuje wykaz śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny zachowania.
§51
1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia oceniono na ocenę dopuszczającą, która utrudni mu kontynuowanie nauki lub ocenę niedostateczną, która uniemożliwia dalszą naukę w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości stwarza szansę uczniowi na uzupełnienie braków.
2. Uczeń, o którym mowa w ust.1 w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) może:
- 1) uczestniczyć w indywidualnych zajęciach terapii pedagogicznej, w zależności od rodzaju deficytu,
- 2) zaliczyć partiami, po uzgodnieniu z nauczycielem prowadzącym zajęcia, materiał programowy,
- 3) indywidualnie konsultować się w sprawie pomocy w uzupełnieniu zaległości z nauczycielem.
§52
1. Klasyfikację roczną przeprowadza się najpóźniej na 7 dni roboczych przed zakończeniem zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
2. Klasyfikacja roczna w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zachowania oraz ustaleniu jednej rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i opisowej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Klasyfikacja roczna począwszy od klasy IV polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym.
4. Roczne plenarne klasyfikacyjne zebranie Rady Pedagogicznej kończy się zatwierdzeniem wyników rocznej klasyfikacji i promocji uczniów.
5. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na roczną klasyfikacyjną ocenę zachowania ucznia.
6. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
§53
Na 7 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem plenarnym Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne w klasach IV – VIII oraz wychowawca klasy są zobowiązani wpisać oceny do dziennika lekcyjnego i poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
§54
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wnieść prośbę o podwyższenie oceny rocznej klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania (podstawą do roszczeń nie może być porównanie ocen między uczniami).
2. Przyjmuje się następujący tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- 1) prośbę, o której mowa w ust.1 uczeń lub jego rodzic prawny opiekun składa do dyrektora szkoły podpisany wniosek najpóźniej na trzy dni przed rocznymi klasyfikacyjnym zebraniu plenarnym Rady Pedagogicznej.
- 2) prośba o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej może dotyczyć podwyższenia oceny tylko o jeden stopień,
- 3) dla ucznia, który ubiega się o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności uwzględniający materiał
- 4) o terminie sprawdzianu dyrektor szkoły powiadamia ucznia i rodzica (prawnego opiekuna) na piśmie,
- 5) sprawdzian wiadomości i umiejętności odbywa się najpóźniej w dniu rocznego klasyfikacyjnego posiedzenia plenarnego Rady Pedagogicznej,
- 6) sprawdzian wiadomości i umiejętności obejmuje poziom wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego przez nauczyciela programu przewidziany na ocenę, o którą ubiega się uczeń,
- 7) sprawdzian przygotowuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- 8) sprawdzian ma formę pisemną, z wyjątkiem sprawdzianu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których sprawdzian ma formę ćwiczeń praktycznych,
- 9) sprawdzian wiadomości i umiejętności trwa 60 minut,
- 10) sprawdzian przeprowadza komisja powołana na piśmie przez dyrektora szkoły;
- W skład komisji wchodzą:
- • dyrektor szkoły lub nauczyciel wskazany przez dyrektora – jako przewodniczący komisji,
- • nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których prowadzony jest sprawdzian,
- • nauczyciel uczący tego samego lub pokrewnego przedmiotu, z którego uczeń pisze sprawdzian,
- 11) o wyniku sprawdzianu uczeń jest informowany w dniu sprawdzianu, po sprawdzeniu i ocenieniu przez komisję zadań,
- 12) w wyniku sprawdzianu ocena ucznia może zostać podwyższona lub utrzymana w stosunku do wcześniej przewidywanej przez nauczyciela,
- 13) aby podwyższyć ocenę uczeń musi uzyskać minimum 85% możliwych do uzyskania punktów,
- 14) z przeprowadzonego sprawdzianu sporządza się protokół zatwierdzający:
- • skład komisji,
- • termin sprawdzianu,
- • wynik sprawdzianu,
- • ocenę ustaloną przez komisję;
- 15) do protokołu załącza się arkusz sprawdzianu ucznia; protokół stanowi załącznik do arkusza rocznej klasyfikacji.
3. Przyjmuje się następujący tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- 1) uczeń lub jego rodzic (prawny opiekun) składa do dyrektora szkoły pisemną prośbę o podwyższenie przewidzianej dla niego rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania,
- 2) prośba, o której mowa w pkt. 1 winna wpłynąć najpóźniej trzy dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem plenarnym Rady Pedagogicznej,
- 3) dyrektor szkoły powołuje na piśmie komisję do rozpatrzenia prośby ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna) o podwyższenie rocznej klasyfikacji oceny zachowania, powiadamia o tym pisemnie ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna),
- 4) w skład komisji, o której mowa w pkt. 3 wchodzą:
- • dyrektor,
- • wychowawca klasy,
- • nauczyciel uczący w danej klasie,
- • pedagog lub psycholog szkolny,
- • przedstawiciel organy prowadzącego (Prezes Zarządu lub przewodniczący Rady Fundacji);
- 5) komisja przeprowadza rozmowę z uczniem odnosząc się do szczegółowych kryteriów oceny zachowania i omawia opinię wystawioną uczniowi przez wychowawcę i pozostałych nauczycieli w poszczególnych kategoriach,
- 6) po rozmowie z uczniem komisja podejmuje decyzję w sprawie podwyższenia lub utrzymania przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia,
- 7) z posiedzenia komisja sporządza protokół, który zawiera:
- • skład komisji,
- • termin posiedzenia,
- • krótką, rzeczową informację z rozmowy z uczniem,
- • decyzję komisji z określeniem formy jej podjęcia,
- • ostateczną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania uczniów;
- Protokół stanowi załącznik do arkusza klasyfikacji rocznej.
§55
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń, o którym mowa w ust. 1 może zdawać egzamin klasyfikacyjny
3. Do egzaminu klasyfikacyjnego przystępuje uczeń, który nie mógł być klasyfikowany z powodu:
- 1) nieobecności usprawiedliwionej (powyżej 50% liczby obowiązkowych zajęć edukacyjnych),
- 2) nieobecności nieusprawiedliwionej (powyżej 50% liczby obowiązkowych zajęć edukacyjnych),
- 3) realizacji indywidualnego toku lub programu nauczania.
- 4) spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą.
4. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie), o których mowa w ust. 3 pkt. 1 – 4 na tydzień przed śródrocznym (rocznym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej są informowani na piśmie o nieklasyfikowaniu ucznia i możliwości zdawania egzaminu klasyfikacyjnego
5. Uczeń, o którym mowa w ust. 2 pkt. 3 przystępuje do egzaminu klasyfikującego za zgodą rady pedagogicznej.
6. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia, są zobowiązani w ciągu 7 dni, jednak nie później niż w dniu śródrocznego ( rocznego) zebrania plenarnego rady Pedagogicznej poinformować na piśmie dyrektora szkoły o podjętej decyzji w sprawie przystąpienia ucznia do egzaminu kwalifikacyjnego.
7. Nauczyciele zajęć edukacyjnych określają treści programowe, które uczeń musi opanować do egzaminu klasyfikacyjnego.
8. Dyrektor szkoły ustala z rodzicami( prawnymi opiekunami)ucznia termin i ustala zakres egzaminu klasyfikującego. Ze względu na liczbę zajęć edukacyjnych objętych egzaminem klasyfikującym -egzamin może być prowadzony etapowo
9. Roczny egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych nie może odbyć się później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych
10. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie określonym w punkcie 12, przystępuje do egzaminu klasyfikacyjnego w dodatkowym terminie, ustalonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do 31 sierpnia danego roku szkolnego.
11. Uczeń, który przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 12 i 13 i nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego, otrzymuje niedostateczną ocenę roczną klasyfikacyjną z danego zajęcia edukacyjnego (danych zajęć edukacyjnych).
12. Uczeń, o którym mowa w ust. 14 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 16.
13. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna niedostateczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 58
14. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego do 31 sierpnia danego roku szkolnego jest nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych i powtarza klasę.
15. Uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego roczna ocena klasyfikacyjna jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 60 ust. 1 pkt. 1.
§ 56
1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego, z których egzamin ma formę zadań praktycznych.
2. Każda część egzaminu klasyfikacyjnego trwa 45 minut i jest rozdzielona, co najmniej 20 minutową przerwą.
3. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w § 31, pkt. 3 przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
4. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- 1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 3,
- 2) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
- 3) zadania egzaminacyjne,
- 4) wynik egzaminu oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne. Uczniowi nie ustala się oceny z zachowania.
6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego dla ucznia, o którym mowa w ust. 5 uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
7. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 1.
8. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego poza szkołą.
9. W skład komisji wchodzą:
- 1) dyrektor szkoły lub nauczyciel wskazany – jako przewodniczący komisji,
- 2) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
10. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
11. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- 1) skład komisji,
- 2) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
- 3) zadania egzaminacyjne,
- 4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
12. Uzyskana przez ucznia w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 33 i § 36 ust. 1.
13. Ustalona przez komisję w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 58 ust. 1 i 2.
Promocja uczniów
§ 57
1. Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 2.
- 1) Wszyscy uczniowie edukacji wczesnoszkolnej klas I – III na zakończenie roku szkolnego bez względu na poziom kompetencji określonych w ocenie opisowej otrzymują książkowy upominek, doceniający ich pracę podczas roku szkolnego.
- 2) Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (opiekunów prawnych) oraz po uzyskaniu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
2. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy lub innego nauczyciela po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
3. Począwszy od klasy IV, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 34 ust. 8 i 9 i § 34 ust. 1 i 2.
4. Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
5. Począwszy od klasy IV, uczeń, który spełnia przyjęte przez szkołę wymogi:
- 1) w wyniku rocznej klasyfikacji otrzymał średnią ocen z obowiązujących zajęć edukacyjnych, co najmniej 4,50 otrzymuje nagrodę książkową,
- 2) w wyniku rocznej klasyfikacji otrzymał średnią ocen z obowiązujących zajęć edukacyjnych, co najmniej 4,75 oraz w wyniku rocznej klasyfikacji otrzymał ocenę wzorową lub bardzo dobrą z zachowania, otrzymuje:
- • świadectwo z wyróżnieniem,
- • nagrodę książkową;
6. Uczeń, który nie spełnił warunków w ust. 3 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 58 ust. 1 i 2.
§ 58
1. Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy.
2. W uzasadnionych przypadkach (względy losowe lub zdrowotne) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wniosek rodzica.
3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki techniki i wychowania fizycznego, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych.
4. Każda część egzaminu trwa 45 min i jest rozdzielona, co najmniej 20 minutową przerwą.
5. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły i przypada on w ostatnim tygodniu ferii letnich.
6. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne przygotowuje dla ucznia pisemną informację o zakresie materiału, który będzie przedmiotem egzaminu poprawkowego.
7. O decyzji rady pedagogicznej, dotyczącym wyznaczonego terminu poprawkowego dyrektor szkoły informuje ucznia i rodzica na piśmie, który potwierdza zapoznanie się z informacją podpisem
8. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
- 1) dyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji
- 2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne -jako egzaminujący,
- 3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne, jako członek komisji.
9. Nauczyciel, o którym mowa ust.8 pkt.2,może być zwolniony z udziału w komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach (usprawiedliwiona absencja nauczyciela). W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje, jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
10. O wyniku egzaminu poprawkowego uczeń jest informowany w dniu egzaminu, po sprawdzeniu i ocenie jego części.
11. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- 1) skład komisji,
- 2) termin egzaminu poprawkowego,
- 3) pytania (zadania) egzaminacyjne,
- 4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną przez ucznia ocenę.
12. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
13. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września danego roku
14. Uczeń, o którym mowa w ust. 14 do czasu przystąpienia do egzaminu poprawkowego w drugim terminie uczęszcza do klasy, z której nie otrzymał promocji.
15. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust.18.
16. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego, promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
17. Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z trybem ustalania tej oceny. Termin zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
§ 59
1. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli:
- 1) w wyniku klasyfikacji, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny wyższe od oceny niedostatecznej.
- 2) przystąpił do egzaminu ósmoklasisty
2. Uczeń kończy szkołę podstawową, z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, której mowa w ust. 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
Postępowanie w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń odnoszących się do trybu ustalania rocznej klasyfikacyjnej oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i rocznej oceny z zachowania
§ 60
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że:
- 1) roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych,
- 2) roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania,
- 3) roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z egzaminu poprawkowego,
została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi obowiązującego w szkole trybu ustalania danej oceny.
2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1.1 i 1.2 uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłaszają na piśmie do dyrektora szkoły, w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
3. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1.3 uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłaszają na piśmie do dyrektora szkoły, w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
4. Dyrektor szkoły ma 7 dni licząc od dnia złożenia przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) wniosku na rozpatrzenie zastrzeżenia.
5. W przypadku stwierdzenia przez dyrektora szkoły, że:
- 1) roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych,
- 2) roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania,
- 3) roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z egzaminu poprawkowego,
została ustalona uczniowi zgodnie z obowiązującym w szkole trybem ustalania danej oceny, dyrektor szkoły informuje o tym ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie, wysyłając informację listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub dostarczając pismo osobiście.
6. W przypadku stwierdzenia przez dyrektora szkoły, że roczne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w ust. 5. zostały ustalone niezgodnie z obowiązującym w szkole trybem ustalania danej oceny, dyrektor szkoły informuje o tym ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie (wysyłając informację listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub dostarczając pismo osobiście) jednocześnie podając termin i tryb ustalania nowej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych czy rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
§ 61
1. W szkole obowiązuje następujący tryb przekazania uczniowi nowej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć obowiązkowych:
- 1) Dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z danego zajęcia edukacyjnego.
- 2) w skład komisji wchodzą:
- • Dyrektor szkoły – przewodniczący komisji;
- • Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
- • Nauczyciel z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
- 3) sprawdzian odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich;
- 4) sprawdzian składa się z części pisemnej i ustnej, których zakres obejmuje materiał z całego roku szkolnego;
- 5) każda część sprawdzianu trwa 45 minut i jest rozdzielona przynajmniej 20 minutową przerwą,
- 6) o wyniku sprawdzianu uczeń jest informowany w dniu sprawdzianu, po sprawdzeniu i ocenie jego dwóch części,
2. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od oceny ustalonej przed sprawdzianem.
3. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna z wyjątkiem rocznej oceny klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, w którym mowa w § 34, ust. 1 i 2.
4. Z prac komisji, o której mowa sporządza się protokół zawierający:
- 1) skład komisji;
- 2) termin sprawdzianu;
- 3) pytania (zadania) egzaminacyjne;
- 4) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
5. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, pkt. 2 lit B może być zwolniony z udziału prac komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach (usprawiedliwiona absencja nauczyciela). W tym przypadku Dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne. Powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.
7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do innego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora szkoły, jednak nie później niż w pierwszym tygodniu nowego roku szkolnego.
8. Przepisy ust. 1 – 7 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanych w wyniku egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 62
1. W przypadku stwierdzenia przez Dyrektora szkoły, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z obowiązującym w szkole trybem ustalania tejże oceny, przyjmuje się następujący tryb postępowania ponownego ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- 1) Dyrektor szkoły powołuje komisję, w skład, której wchodzą:
- • Dyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji;
- • Wychowawca klasy;
- • wskazany przez Dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
- • psycholog lub pedagog szkoły;
- • fakultatywnie – przedstawiciel rady rodziców/ „trójki klasowej”
- • przedstawiciel organu prowadzącego (Prezes Zarządu lub Przewodniczący Rady Fundacji)
- 2) Komisja, o której mowa w ust. 1 pkt. 1 lit. A – F ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania po analizie zgodności zachowań ucznia z kryteriami określonymi w WSO, w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
2. Z pracy komisji sporządza się protokół zawierający:
- 1) skład komisji;
- 2) termin posiedzenia komisji;
- 3) wynik głosowania;
- 4) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
3. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
VII. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
§ 63
Zasady przyjmowania uczniów do szkoły
1. Warunkiem przyjęcia ucznia do szkoły jest pełna akceptacja przez jego rodziców specyfiki szkoły związanej z pielęgnowaniem tożsamości i wartości historii, języka oraz kultury żydowskiej, koncepcji pedagogicznej i organizacyjnej szkoły, niniejszego Statutu oraz wewnętrznych przepisów.
2. Przyjęcie dziecka do szkoły następuje na podstawie cywilno-prawnej umowy o naukę zawieranej pomiędzy rodzicami dziecka, a osobą prowadzącą.
3. Uczniem może być każde dziecko, które pomyślnie przejdzie procedurę kwalifikacyjną.
4. Decyzję o przyjęciu dziecka do Szkoły podejmują władze szkoły po zakończeniu procedury kwalifikacyjnej.
5. Przyjęcie ucznia do szkoły odbywa się według następującej procedury:
- 1) złożenie podania o przyjęcie dziecka do Szkoły lub ustne, e-mailowe zgłoszenie takiej chęci,
- 2) wstępna rozmowa dyrektora szkoły z rodzicami,
- 3) spotkanie rodziców i dziecka z pedagogiem/psychologiem, podczas którego zostanie zdiagnozowana dojrzałość szkolna kandydata na ucznia. Uczeń do klas starszych może być przyjęty na podstawie ostatniego świadectwa, lecz koniecznym warunkiem jest podjęcie zobowiązania do uzupełnienia ewentualnych zaległości,
- 4) decyzja władz szkoły o przyjęciu dziecka w poczet uczniów,
- 5) wpłata wpisowego oraz podpisanie przez rodziców umowy o kształcenie, która jest równoznaczna ze zobowiązaniem się do przestrzegania zasad i przepisów regulujących życie szkoły,
- 6) dostarczenie do sekretariatu szkoły w wyznaczonym terminie dokumentów dziecka,
- w szczególności (jeśli chodzi o przyjęcie do klasy I):
- • opinii nauczyciela przedszkola o funkcjonowaniu dziecka w placówce (w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole) ze szczególnym określeniem rozwoju w sferze poznawczej i społeczno-emocjonalnej oraz informacji o wydanych orzeczeniach lub opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym specjalistycznej;
- • orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym specjalistycznej (w przypadku, gdy taka opinia została wydana);
- • obligatoryjnie dokumenty potwierdzające dane zawarte w podaniu o przyjęcie dziecka do szkoły: imię, nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL dziecka, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
6. Przy naborze uczniów do szkoły decyduje kolejność zgłoszeń.
7. Uczniowie mogą być przyjmowani do szkoły także w ciągu roku szkolnego (w miarę wolnych miejsc), nie później jednak niż do połowy II semestru roku szkolnego.
Prawa uczniów
§ 64
1. Podstawowym prawem ucznia jest prawo do nauki na warunkach poszanowania godności osobistej, życzliwości i akceptacji.
2. Uczeń ma prawo do:
- 1) dobrze zorganizowanego procesu wychowania, nauczania i opieki w bezpiecznych i higienicznych warunkach do nauki,
- 2) zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
- 3) rozwijania zainteresowań i talentów,
- 4) otrzymywania pomocy w przypadku trudności,
- 5) wybierania rad klasowych oraz wpływania na życie swojej szkoły przez działalność w samorządzie uczniowskim,
- 6) wyrażania swoich myśli i poglądów w sposób kulturalny i z szacunkiem wobec innych,
- 7) korzystania z innych praw, w szczególności zapisanych w Konwencji o Prawach Dziecka, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów prawa polskiego i niniejszego Statutu,
- 8) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce, zgodnej z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
Obowiązki uczniów
§ 65
1. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w Statucie szkoły i innych aktów wewnętrznych szkoły, a także:
- 1) okazywania szacunku wszystkim pracownikom szkoły, a także godnego zachowania się poza nią,
- 2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do koleżanek i kolegów,
- 3) dbania o kulturę słowa.
2. Za nieprzestrzeganie postanowień statutu szkoły, naruszanie przepisów prawa w tym zasad bezpieczeństwa udokumentowane faktami uczeń może być ukarany :
- 1) zakazem udziału w wycieczce klasowej lub wyjściu klasowym poza szkołę. Uczeń, którego zakaz dotyczy, jest zobowiązany do uczestnictwa w zajęciach szkolnych z klasą wskazaną przez wychowawcę.
- 2) pisemnym upomnieniem wychowawcy klasy,
- 3) upomnieniem dyrektora szkoły udzielonym:
- a) indywidualnie,
- b) w obecności wychowawcy klasy i/lub pedagoga/psychologa szkolnego,
- 4) zawieszeniem w prawach ucznia na czas określony,
- 5) w ostateczności skreśleniem z listy uczniów.
3. W przypadku kar wymienionych w:
- 1) ust. 2 pkt 1-4 uczeń lub jego rodzice oraz przewodniczący rady klasowej za pośrednictwem wychowawcy klasy mają prawo wnieść odwołanie do dyrektora szkoły, jeżeli ich zdaniem, zastosowana kara jest niesprawiedliwa w terminie do 3 dni od ustanowienia kary;
- 2) ust. 2 pkt 5 następuje w drodze rozwiązania umowy o kształcenie.
4. Decyzję o utrzymaniu kary lub jej uchyleniu podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy, zespołu doradczego – w terminie do 3 dni od daty odwołania.
5. Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiadają rodzice ucznia.
§ 66
1. Decyzja o skreśleniu dziecka z listy uczniów i powiadomienie o tym fakcie dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, następuje w drodze rozwiązania umowy o kształcenie.
2. Umowa o kształcenie może być rozwiązana w przypadku:
- 1) porozumienia stron lub z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Wypowiedzenie umowy o naukę przez rodziców ucznia może nastąpić w każdym czasie roku szkolnego, z zachowaniem okresu wypowiedzenia, przy czym okres wypowiedzenia kończy się w ostatnim dniu miesiąca.
- 2) gdy rodzice nie uiszczą należnego czesnego w ciągu miesiąca od daty obowiązującej wpłaty i nie złożą u osoby prowadzącej wniosku o zmianę trybu płatności,
- 3) naruszenia przez uczniów lub ich rodziców postanowień Statutu i innych aktów wewnętrznych szkoły,
- 4) propagowania przez ucznia lub/i jego rodziców sprzecznych z tożsamością szkoły poglądów, a w szczególności nietolerancji i braku poszanowania dla mniejszości narodowych,
- 5) posiadania przez ucznia, dystrybucji lub używania środków odurzających lub innych specyfików szkodliwych dla zdrowia,
- 6) kiedy rodzice narażają na szwank dobre imię szkoły, osoby prowadzącej, kadry pedagogicznej, kadry kierowniczej lub na zewnątrz podważają kompetencje i autorytet grona pedagogicznego,
- 7) jeśli dziecko zagraża bezpieczeństwu innych lub w sposób rażący narusza regulamin szkoły, umowa może być rozwiązana przez osobę prowadzącą bez zachowania okresu wypowiedzenia.
3. Od decyzji dyrektora szkoły, o której mowa w ust. 1 przysługuje odwołanie do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od jej doręczenia.
Nagrody i wyróżnienia
§ 67
1. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych oraz pracę na rzecz szkoły przyznaje się nagrody i wyróżnienia.
2. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym zgodnie z właściwym rozporządzeniem.
3. Tryb składania zastrzeżeń do przyznanej nagrody stosuje się odpowiednio jak w przypadku kar.
Kary
§ 68
1. Uczniowie naruszający postanowienia Statutu szkoły oraz Regulamin szkoły, mogą zostać ukarani, zgodnie z obowiązującymi w szkole uregulowaniami w tym zakresie.
2. Szkoła informuje rodziców ucznia o zastosowanej wobec niego karze.
3. Od nałożonej kary rodzice ucznia mają prawo w formie pisemnej odwołać się do dyrektora szkoły.
4. Dyrektor szkoły, w porozumieniu z pedagogiem szkolnym, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej, rozpatruje odwołanie i postanawia:
- 1) oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,
- 2) zawiesić warunkowo wykonanie kary,
- 3) odwołać karę.
VII. UZYSKIWANIE ŚRODKÓW NA DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY
§ 69
1. Działalność szkoły finansowana jest z:
- 1) opłat za naukę (wpisowego i czesnego),
- 2) darowizn, dotacji itp. przekazywanych Szkole przez osoby fizyczne lub osoby prawne.
2. Wysokość opłat za naukę (czesne) wpłacanych miesięcznie ustala osoba prowadząca.
3. Wysokość opłat za naukę (czesne) może ulec zmianie w zależności od kosztów prowadzenia szkoły. Decyzję w tym zakresie podejmuje osoba prowadząca powiadamiając o tym rodziców uczniów z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia warunków umowy.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 70
1. Szkoła Podstawowa Dialogu Kultur Etz Chaim może posiadać własne logo.
2. Szkoła używa pieczęci wg norm ustalonych odrębnymi przepisami.
§ 71
1. Nadanie Statutu szkoły, wprowadzanie w nim zmian i uzupełnianie go, a także decyzja o likwidacji szkoły należą do kompetencji osoby prowadzącej.
2. O decyzji dotyczącej likwidacji szkoły osoba prowadząca zobowiązana jest zawiadomić rodziców uczniów, Kuratora Oświaty, organ prowadzący ewidencję szkół i placówek niepublicznych oraz gminę na której terenie znajduje się szkoła – najpóźniej na 6 miesięcy przed likwidacją, która może mieć miejsce wyłącznie z końcem roku szkolnego.
3. Szkoła może prowadzić działalność w oparciu o niepełną strukturę klas szkolnych.
4. Wszelkie zmiany w statucie należy zgłosić organowi prowadzącemu ewidencję szkół i placówek niepublicznych w terminie 14 dni od ich dokonania.
§ 72
Sprawy nieuregulowane niniejszym Statutem są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Niniejszy Statut obowiązuje od 01.09.2023 r.